Τρίτη, 21 Απριλίου 2015

Δοκιμάζουμε στην Ελλάδα BMW i3: Η επόμενη ημέρα

Δοκιμάζουμε στην Ελλάδα

BMW i3: Η επόμενη ημέρα

Κάποιοι ίσως μιλήσουν για επανάσταση, ανακαλύπτοντας με αφορμή την άφιξη του BMW i3 στη χώρα μας, τα χαρακτηριστικά ενός αμιγώς ηλεκτρικού τετράτροχου.
Μία πιο ψύχραιμη ματιά, βέβαια, σε βοηθά να αντιληφθείς ότι η επαναστατικότητα του i3 δεν προκύπτει αποκλειστικά από την παρουσία ενός ηλεκτροκινητήρα πίσω από τις συνθετικές επιφάνειες του αμαξώματός του.
Η αλήθεια είναι ότι πολύ πριν η BMW δώσει το πράσινο φως για την παραγωγή του πολλά υποσχόμενου i3, υπήρξαν αρκετοί κατασκευαστές που επιχείρησαν, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, να εγκαθιδρύσουν τη δική τους ηλεκτροκίνητη αυτοκρατορία. Κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, ανεπιτυχώς, καθώς ακόμη και σήμερα οι αμιγώς ηλεκτροκίνητες προτάσεις της ευρωπαϊκής αγοράς μετρούνται στα δάκτυλα του ενός χεριού. Προβλήματα όπως η περιορισμένη αυτονομία, η δυσανάλογη αύξηση όχι μόνο του βάρους αλλά και του κόστους, η απουσία των απαραίτητων υποδομών και στο τέλος της ημέρας η δικαιολογημένη, έως ένα βαθμό, καχυποψία των καταναλωτών, αποτέλεσαν και εξακολουθούν να αποτελούν τροχοπέδη στη διάδοση μιας εξ ορισμού φιλικής, προς το περιβάλλον, μορφής αυτοκίνησης. Τι αλλάζει σήμερα με το λιγότερο ή περισσότερο επαναστατικό i3 της BMW; Κατ’ αρχάς η φιλοσοφία κατασκευής ενός αυτοκινήτου που εξελίχθηκε και συνεπώς σχεδιάστηκε από λευκό χαρτί με μοναδικό σκοπό να υλοποιήσει με τον πλέον αποδοτικό τρόπο το ηλεκτροκίνητο όραμα των Βαυαρών. Πριν ακόμη αναζητήσεις τις προδιαγραφές του συστήματος κίνησης, των μπαταριών και όλου του υπόλοιπου… ηλεκτρολογικού υλικού, θα ήταν προτιμότερο να κοιτάξεις πίσω από τις επιφάνειες του αμαξώματος, σε μία προσπάθεια να δικαιολογήσεις την εκκεντρικότητα του σχεδιασμού τους.
Αλουμίνιο και ενισχυμένο με ανθρακονήματα πλαστικό. Αυτά είναι τα δύο υλικά που συνθέτουν τη ραχοκοκαλιά του i3, εξασφαλίζοντας πρωτίστως τον περιορισμό του βάρους και δευτερευόντως την αίσθηση της ασφάλειας προσφέρει ένα εξαιρετικά άκαμπτο σύνολο.
Αφαιρώντας τα 280 κιλά του κινητήρα και των συσσωρευτών ιόντων-λίθιου, τότε στα υπόλοιπα μηχανικά και μη μέρη του i3 αντιστοιχούν μόλις 915 κιλά. Μάλιστα, τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι ακόμη καλύτερα αν η BMW δεν το είχε... παρακάνει σε επίπεδο εξοπλισμού.
Τη διαφορετικότητα στη φιλοσοφία κατασκευής του i3 μπορείς να αντιληφθείς και στον τετραθέσιο θάλαμο επιβατών παρατηρώντας, πέρα από την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική του, τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί σε αυτό. Μπορεί, λοιπόν, οι εφαρμογές άνεσης και ασφάλειας να παραπέμπουν σε μία καλο-εξοπλισμένη Σειρά 3, παρόλα αυτά στη θέση των άψογα φινιρισμένων επιφανειών, συναντάς φυσικά ή φυσικά επεξεργασμένα υλικά, τα οποία ενδεχομένως να μην αποπνέουν την αίσθηση της απόλυτης πολυτέλειας. Σε κάθε περίπτωση, το ξύλο ευκαλύπτου το οποίο καλύπτει μια αρκετά μεγάλη επιφάνεια του ταμπλό, είναι αυτό που κερδίζει τις εντυπώσεις, σε αντίθεση με το σαφώς υποδεέστερο ανακυκλωμένο υλικό που έχει χρησιμοποιηθεί σε πολύ συγκεκριμένα τμήματα του θαλάμου επιβατών και παραπέμπει σε τσόχα. Βασική προϋπόθεση, βέβαια, για να εστιάσεις την προσοχή σου στα υλικά που καλύπτουν τις επιφάνειες του εσωτερικού είναι να τραβήξεις το βλέμμα σου από την state of the art έγχρωμη οθόνη των 10,2 ιντσών, η οποία φιλοξενείται σε περίοπτη θέση, στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας.
Χαμηλότερα, οι διακόπτες του ηχοσυστήματος και του κλιματισμού δεν παρουσιάζουν κάποια σχεδιαστική ή λειτουργική ιδιαιτερότητα, ενώ γνώριμο από τις συμβατικές προτάσεις της BMW είναι και το πολυχειριστήριο iDrive. Το τελευταίο πλαισιώνεται από τους διακόπτες του συστήματος ελέγχου οδηγικής εμπειρίας, του ηλεκτρικού χειρόφρενου και από δύο εξαιρετικά χρήσιμες υποδοχές για αντικείμενα.
Στο αριστερό τμήμα της κολόνας του τιμονιού εδράζεται ο μοχλός μέσω του οποίου καλείσαι να επιλέξεις την επιθυμητή σχέση μετάδοσης, αφού νωρίτερα έχεις "ξυπνήσει" τον κινητήρα και τα υπόλοιπα συστήματα του αυτοκινήτου μέσω του διακόπτη της "μίζας". Οι βασικές πληροφορίες, όπως η ταχύτητα κίνησης, ο βαθμός φόρτισης και η αυτονομία φιλοξενούνται σε μία δεύτερη ψηφιακή οθόνη, η οποία βρίσκεται τοποθετημένη εκεί που υπό άλλες συνθήκες θα συναντούσες έναν παραδοσιακό πίνακα οργάνων. Συμπληρώνοντας το παζλ, οφείλεις να αναφερθείς στους διαθέσιμους χώρους, καθώς παρά την παρουσία των μπαταριών στο δάπεδο του θαλάμου επιβατών και του κινητήρα κάτω από τον χώρο αποσκευών (260 λίτρα), το i3 των 3,99 μέτρων δεν υστερεί, χωροταξικά, σε σχέση με τις συμβατικές προτάσεις της κατηγορίας του.
Τα πρώτα μέτρα στο αριστερό κάθισμα του i3 "κουβαλούν" μια αμηχανία βγαλμένη από τα σχολικά σου χρόνια. Βέβαια, δεν θα αργήσεις να βρεις την ισορροπία στο γκάζι, να εκμεταλλευτείς την υποδειγματική ορατότητα που σου προσφέρει η υπερυψωμένη θέση οδήγησης και να εξοικειωθείς με την πλήρη απουσία θορύβου από τον κινητήρα ή το σύστημα μετάδοσης
Το τελευταίο, άλλωστε, διαθέτει μία και μοναδική σχέση, καθιστώντας οποιαδήποτε κρίση για τη λειτουργία του περιττή. Τα καλά νέα δεν σταματούν εδώ. Η ακρίβεια και η αμεσότητα του συστήματος διεύθυνσης με τις 2,5 στροφές από άκρη σε άκρη εντυπωσιάζει, την ίδια στιγμή που η ευελιξία μπορεί να συγκριθεί μόνο με δίκυκλο. Ευελιξία που δεν έχει να κάνει αποκλειστικά με τον ούτως ή άλλως περιορισμένο κύκλο στροφής των 9,86 μέτρων, αλλά και με τη χαρακτηριστική ευκολία με την οποία ο ηλεκτροκινητήρας των 170 ίππων και των 250 Nm ροπής κινεί τα 1.195 κιλά του i3. Προσπερνώντας τις επιδόσεις (7,2 δευτερόλεπτα απαιτούνται για το "0-100 χλμ./ώρα") ή την ισορροπία στις αντιδράσεις του πλαισίου που εξασφαλίζουν το χαμηλό κέντρο βάρους και η ισόποση κατανομή του φορτίου ανάμεσα στους δύο άξονες, η συζήτηση αργά ή γρήγορα καταλήγει στην αυτονομία. Στα χαρτιά ένα πλήρως φορτισμένο i3 έχει τη δυνατότητα να διανύσει έως και 160 χιλιόμετρα, ενώ αν επιλέξεις τα αποδοτικότερα προγράμματα οδήγησης ECO PRO ή ECO PRO+, η μέγιστη αυτονομία μπορεί να αυξηθεί κατά 20 χιλιόμετρα. Ως συνήθως, βέβαια, η πραγματικότητα είναι λίγο διαφορετική. Ακόμη και αν ολοκληρώσεις τη διαδικασία της πλήρους φόρτισης, είτε μέσω μιας κοινής πρίζας (διάρκεια 8 ώρες) είτε μέσω της επιτοίχιας συσκευής που προσφέρει η BMW (διάρκεια 6 ώρες), πολύ δύσκολα θα δεις την αυτονομία να ξεπερνά τα 130 χιλιόμετρα. Αν πάλι αποχωριστείς το σύστημα κλιματισμού και συμβιβαστείς με την ιδέα ότι η μέγιστη ταχύτητα του αυτοκινήτου δεν θα ξεπεράσει τα 90 χλμ./ώρα (λειτουργία ECO PRO+), τότε οι πιθανότητες να καλύψεις 160 χιλιομέτρα με μία και μόνο φόρτιση αυξάνονται σημαντικά.
Και όλα αυτά με την προϋπόθεση ότι θα σεβαστείς την ιδιαιτερότητα του αυτοκινήτου και δεν θα αναλώσεις πολύτιμα αποθέματα ενέργειας στην προσπάθειά σου να ικανοποιήσεις τη δίψα σου για την πιο... αγνή μορφή επιτάχυνσης. Επιστρέφοντας στα χαρακτηριστικά κίνησης του i3, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι το φαινόμενο ανάκτησης της κινητικής ενέργειας αποτελεί τη μοναδική ιδιαιτερότητα που απαιτεί την εξοικείωσή σου. Και αυτό γιατί από τη στιγμή που θα απομακρύνεις το πόδι σου από το γκάζι, η ηλεκτροκίνητη BMW επιβραδύνει, σε τέτοιο βαθμό που τις περισσότερες φορές φαντάζει περιττό να πιέσεις το πεντάλ του φρένου. Σύμφωνα με τη βαυαρική φίρμα το 75% των επιβραδύνσεων πραγματοποιείται χωρίς τη χρήση του συμβατικού συστήματος πέδησης, αριθμός που δεν απέχει από την πραγματικότητα.
Πάντως, ακόμη και αν αναγνωρίσεις τον αστικό του προσανατολισμό και τα εντυπωσιακά μεγέθη ευχρηστίας, πρακτικότητας και ευελιξίας που είναι ικανό να προσφέρει, η ερώτηση του ενός εκατομμυρίου δολαρίων παραμένει αναπάντητη. Αξίζει να δαπανήσει κανείς 36.150 ευρώ ώστε να αποκτήσει το καλύτερο, τηρουμένων των αναλογιών, ηλεκτροκίνητο των ημερών μας; Οικονομοτεχνικά, η απάντηση δεν είναι ξεκάθαρη, καθώς μπορεί μια πλήρης φόρτιση και συνεπώς η κάλυψη 150-160 χιλιόμετρων να κοστίζει, κατά προσέγγιση, 1,5 ευρώ, ακόμα και έτσι, ωστόσο, πολύ δύσκολα θα καταφέρεις να αποσβέσεις πλήρως την επένδυσή σου. Από την άλλη, γνωρίζοντας ότι η ηλεκτροκίνηση ήταν και δυστυχώς παραμένει ένα ακριβό σπορ και συνυπολογίζοντας, πέρα από την καταγωγή, την τεχνολογία που μεταφέρει στην καθημερινότητά σου το BMW i3, τότε τα 36.150 ευρώ θα πρέπει να θεωρηθούν μια απολύτως ρεαλιστική τιμή.http://auto.in.gr