Δευτέρα, 6 Απριλίου 2015

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI 90 PS: Ασκήσεις ισορροπίας

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI 90 PS: Ασκήσεις ισορροπίας

Αν και τo Rapid δημιουργήθηκε με σκοπό να "κλείσει" την απόσταση που ακόμη και σήμερα χωρίζει ένα τυπικό supermini (βλέπε Fabia) από μία μπερλίνα που λατρεύει να αυξάνει τις διαστάσεις της (βλέπε Octavia), ο ρόλος του μόνο… συμπληρωματικός δεν μπορεί να χαρακτηριστεί.
Το οικείο για τους περισσότερους από εμάς προφίλ ενός κλασικού sedan, οι αποδοτικοί κινητήρες βενζίνης και diesel, ο πλούσιος εξοπλισμός και οι εξίσου γενναιόδωροι χώροι για επιβάτες και αποσκευές, έφεραν το άσημο, μέχρι πρότινος, Rapid πολύ κοντά στις "επιδόσεις" της καταξιωμένης, εντός και εκτός ελληνικών συνόρων, Octavia. Σήμερα το Rapid αποκτά μία ακόμη έκδοση ή για την ακρίβεια έναν ακόμη τύπο αμαξώματος. Με πέντε πόρτες, σχεδίαση που ισορροπεί με επιτυχία ανάμεσα στα χαρακτηριστικά ενός station wagon και ενός συμβατικού hatchback και μήκος 4,3 μέτρα, το Rapid Spaceback απευθύνεται σε ένα πολύ διαφορετικό κοινό. Ακόμη και αν δεν αντιληφθείς τον περιορισμό του συνολικού μήκους κατά 17,9 εκατοστά, ακόμη και αν η παρουσία της πέμπτης πόρτας και οι όποιες σχεδιαστικές αλλαγές έχει επιβάλλει δεν τραβήξουν την προσοχή σου, δύσκολα μπορείς να προσπεράσεις την πανοραμική γυάλινη οροφή και τη διχρωμία που δημιουργούν οι σκουρόχρωμες επιφάνειές της.
Χωρίς, λοιπόν, το Rapid Spaceback να διαφοροποιείται ουσιαστικά από το συντηρητικό σχεδιαστικό παράδειγμα των μέχρι σήμερα γνωστών προτάσεων της Skoda, η παρουσία και μόνο της προαιρετικά διαθέσιμης πανοραμικής οροφής αρκεί για να αλλάξει την εικόνα του.
Μία εικόνα που καλώς ή κακώς δεν βρίσκει συνέχεια στις επιφάνειες του εσωτερικού, οι οποίες ακολουθούν κατά γράμμα τις σχεδιαστικές αλλά και ποιοτικές πρακτικές του τετράθυρου μοντέλου.
Αν και σκληρά, τα πλαστικά ικανοποιούν με τη συναρμογή και το φινίρισμά τους, οι θήκες για μικροαντικείμενα στην βάση της κεντρικής κονσόλας επαρκούν και οι διακόπτες, τόσο του συστήματος κλιματισμού όσο και του ηχοσυστήματος, δεν απαιτούν ιδιαίτερη εξοικείωση.
Σε περίπτωση, μάλιστα, που μιλάμε για την πλουσιότερη εξοπλιστική έκδοση (Elegance) και το τριάκτινο τιμόνι με τα ενσωματωμένα χειριστήρια, τότε τα πράγματα -σε επίπεδο εργονομίας- γίνονται ακόμη καλύτερα. Με τη σειρά του, το σταθερό στα 2,6 μέτρα μεταξόνιο υπόσχεται εφάμιλλους, με την τετράθυρη έκδοση, χώρους. Παρόλα αυτά, ο περιορισμός του συνολικού μήκους και η αναπόφευκτη διαφοροποίηση των αναλογιών του πίσω τμήματος, έχουν περιορίσει τον όγκο του διαμερίσματος αποσκευών από τα 550 στα 415 λίτρα. Ακόμα και έτσι, πάντως, το τεράστιο άνοιγμα της πέμπτης πόρτας αντισταθμίζει το… αριθμητικό μειονέκτημα του Spaceback, εξασφαλίζοντας την πλήρη αξιοποίηση αλλά και την ευκολότερη φόρτωση του χώρου αποσκευών. Ανάμεσα στα υπόλοιπα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, ξεχωρίζει ο κινητήρας diesel χωρητικότητας 1,6 λίτρων, ο οποίος αποδίδει 90 ίππους και 230 Nm ροπής, διαμορφώνοντας την πιο προσιτή πετρελαιοκίνητη έκδοση του αυτοκινήτου. Το χαρακτηριστικό κροτάλισμα που με σχετική ευκολία περνά στο εσωτερικό του Rapid Spaceback, αναλαμβάνει τις απαραίτητες συστάσεις αποκαλύπτοντας την ταυτότητα της έκδοσης πριν ακόμη καλύψεις τα πρώτα χιλιόμετρα. Παράλληλα, το μηχανικό κιβώτιο των πέντε σχέσεων με την αραιή κλιμάκωση κάνει ακόμη πιο αισθητή την υστέρηση του πετρελαιοκίνητου μοτέρ "χαμηλά", περιορίζοντας το ωφέλιμο εύρος λειτουργίας του. Εντύπωση, επίσης, προκαλεί και η απουσία συστήματος start&stop, από τη στιγμή μάλιστα που το πετρελαιοκίνητο Rapid Spaceback δεν καταφέρνει να πλησιάσει τις εργοστασιακές τιμές κατανάλωσης καυσίμου, αυξάνοντας δυσανάλογα τις ενεργειακές απαιτήσεις του σε αστικό περιβάλλον. Φτάνοντας στο κομμάτι των επιδόσεων, σύμφωνα με τη Skoda η πετρελαιοκίνητη έκδοση των 90 ίππων του Rapid Spaceback επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 11,9 δευτερόλεπτα, όταν η αντίστοιχων προδιαγραφών έκδοση των 105 ίππων ολοκληρώνει την ίδια διαδικασία σε 10,3 δευτερόλεπτα. Από εκεί και πέρα η συμπεριφορά της πεντάθυρης έκδοσης του Rapid δεν διαφοροποιείται σημαντικά από αυτή του μεγαλύτερου, σε μήκος, sedan. H ανάρτηση, με τα γόνατα McPherson στους μπροστινούς τροχούς και τον ημι-άκαμπτο άξονα στους πίσω, υποστηρίζει το προφίλ του αυτοκινήτου, καθώς μπορεί να διαχειριστεί με σχετική ευκολία κρίσιμες καταστάσεις. Αντιστοίχως, οι τροχοί των 16 ιντσών (βασικός εξοπλισμός έκδοσης Elegance) υποδέχονται αδιαμαρτύρητα τους 90 ίππους και τα 230 Nm του κινητήρα, το ηλεκτρικά υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης μεταφέρει στα χέρια σου τις απαραίτητες πληροφορίες και το μερικώς απενεργοποιούμενο ESP λειτουργεί υποστηρικτικά, κατευνάζοντας τις τάσεις ανεξαρτητοποίησης του πίσω άξονα. Περιθώρια βελτίωσης, πάντως, εξακολουθεί να διαθέτει η διαδικασία απόσβεσης των εγκάρσιων -κατά κύριο λόγο- ανωμαλιών του οδοστρώματος, η οποία συχνά-πύκνα ολοκληρώνεται με την αναπήδηση ακόμη και του μπροστινού άξονα. Προσιτό, σύγχρονο και τηρουμένων των αναλογιών ελκυστικό, το Rapid Spaceback θα μπορούσε να αποτελέσει μια εναλλακτική λύση στην γκάμα της Skoda. Ο κινητήρας diesel των 90 ίππων ικανοποιεί τη "δίψα" του ελληνικού αγοραστικού κοινού για πετρελαιοκίνητες προτάσεις, ωστόσο, η επιλογή της έκδοσης των 105 ίππων -παρά τη διαφορά των 800 ευρώ- εξακολουθεί να φαντάζει ως η ιδανική.http://auto.in.gr