Σάββατο, 15 Οκτωβρίου 2016

Τα ψάρια κρατούν νέα την καρδιά

Τα ψάρια κρατούν νέα την καρδιά

H διατροφή που είναι πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα βοηθά το DNA των κυττάρων της καρδιάς να διατηρηθεί «νέο», σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.
Η νέα μελέτη ρίχνει φως στα ω-3 τα οφέλη των οποίων έχουν καταδειχτεί από έρευνες εδώ και μια 20ετία, γι' αυτό οι καρδιολόγοι τα συνιστούν στους ασθενείς με πρόβλημα στεφανιαίας νόσου ή εμφράγματος. Ωστόσο, μέχρι σήμερα δεν είχε διευκρινιστεί ο ακριβής μηχανισμός δράσης τους.
Η νέα έρευνα που έγινε από τον δρ Ραμίν Φαρζανέχ-Φαρ στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, ανακάλυψε ακριβώς τι συμβαίνει όταν καταναλώνουμε τρόφιμα με ω-3 λιπαρά οξέα.
Στο πλαίσιο της μελέτης, οι ειδικοί εστίασαν την προσοχή τους στο μήκος των τελομερών, δομών που βρίσκονται στο τέλος των χρωμοσωμάτων (αυτάκια), τα οποία περιέχουν το γενετικό υλικό (DNA). Τα τελομερή είναι υπεύθυνα για τη σταθερότητα και την επιδιόρθωση των χρωμοσωμάτων.
Η φθορά ή η σμίκρυνση των τελομερών, λόγω γενετικών ή περιβαλλοντικών παραγόντων, μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρη γήρανση των κυττάρων ή καρκίνο. Οι επιστήμονες μέτρησαν τα τελομερή στα κύτταρα του αίματος εκατοντάδων καρδιοπαθών σε χρονικό διάστημα πέντε ετών και διαπίστωσαν ότι όσοι είχαν τις μεγαλύτερες ποσότητες ω-3 λιπαρών οξέων στο αίμα τους, είχαν και τα πιο μακριά τελομερή, συνεπώς απολάμβαναν τα ευεργετικά αποτελέσματα, όσον αφορά στη βιολογική ηλικία των κυττάρων της καρδιάς τους.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα ωμέγα-3 οξέα αντισταθμίζουν το οξειδωτικό στρες, τη χημική αντίδραση που φθείρει τα κύτταρα μικραίνοντας το μήκος των τελομερών των χρωμοσωμάτων. Τα ω-3 μπορούν να αυξάνουν την παραγωγή της τελομεράσης, του ενζύμου που μακραίνει και επιδιορθώνει τα τελομερή. Οι ερευνητές δεν χορήγησαν συμπληρώματα διατροφής με ω-3 στους ασθενής, συνεπώς δεν είναι σαφές πόση ποσότητα ιχθυελαίου είναι η συνιστώμενη. Επίσης, όπως είπαν, επειδή μελέτησαν μόνο ασθενείς με πρόβλημα στην καρδιά, δεν είναι βέβαιο σε ποιο βαθμό τα ω-3 οξέα ωφελούν τους υγιείς ανθρώπους. Εκτός από τα ψάρια, τα καλά λιπαρά οξέα βρίσκονται στα καρύδια, το λιναρόσπορο, τα πράσινα λαχανικά με μεγάλα φύλλα κ.ά. Η μελέτη δημοσιεύεται στην επιστημονική επιθεώρηση JAMA. Πηγή: tanea.gr