Του Γιωργου Λιαλιου
Η πολιτεία σκέφτεται να δώσει τον δρόμο στην κυκλοφορία
ακόμα και σε διάστημα ενός μηνόςΜε δύο πορίσματα για τα Τέμπη έως το τέλος της εβδομάδας πρόκειται να βρεθεί το υπουργείο Υποδομών. Πρόκειται για τα πορίσματα της εταιρείας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», που έχει την ευθύνη του δρόμου, αλλά και της ομάδας Ελλήνων και ξένων επιστημόνων, που όρισε το υπουργείο. Ενα από τα σενάρια που εξετάζει πλέον ρεαλιστικά η πολιτεία είναι ο δρόμος να δοθεί και πάλι στην κυκλοφορία πολύ νωρίτερα από ό,τι αναμενόταν αρχικά, ακόμα και σε διάστημα ενός μηνός, μετά την ολοκλήρωση κάποιων βασικών παρεμβάσεων.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών εκτιμά ότι θα έχει την πλήρη εικόνα για το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στην κοιλάδα των Τεμπών μέχρι τα τέλη της εβδομάδας. Από την πλευρά της εταιρείας που έχει την ευθύνη του δρόμου αναμένεται έκθεση η οποία θα αφορά την παρουσίαση της κατάστασης, προτάσεις για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν με χρονοδιάγραμμα και κόστος. Αξίζει να σημειωθεί ότι η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» τηρεί σιγή ιχθύος για το θέμα, ενώ ακόμα και ανώτερα διευθυντικά στελέχη της υποστηρίζουν... ότι δεν έχουν γνώση την κατάστασης! Ο δρόμος πάντως έχει αφεθεί όπως ήταν το πρωί της 17ης Δεκεμβρίου, προκειμένου να διευκολυνθεί το έργο των εμπειρογνωμόνων, ενώ οι εργασίες καθαρισμού του θα ξεκινήσουν μόλις δοθεί το «πράσινο φως» από το υπουργείο.
Το υπουργείο Υποδομών αναμένει και δεύτερο πόρισμα, αυτή τη φορά από τη δική του ομάδα εμπειρογνωμόνων (με επικεφαλής τον καθηγητή τεχνικής γεωλογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών κ. Δ. Κούκη και μέλη τρεις ειδικούς από Αυστρία, Γαλλία και Καναδά).
Επί του πρακτέου, το υπουργείο Υποδομών εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να δώσει τον δρόμο στην κυκλοφορία πολύ νωρίτερα από ό,τι είχε αρχικά ανακοινωθεί: ακόμα και σε διάστημα ενός μηνός. Κι αυτό γιατί, όπως φαίνεται, δεν υπάρχει τρόπος να αποκλειστεί εντελώς το ενδεχόμενο μιας νέας κατάπτωσης βράχων στα Τέμπη.
Κίνδυνος κατάπτωσης
Οπως τονίζουν οι ειδικοί, η κοιλάδα των Τεμπών αποτελείται κυρίως από ασβεστολιθικά πετρώματα που έχουν υποστεί πλήθος τεκτονισμών, δηλαδή «κόβονται» από πολλά μικρά ρήγματα. Ο παράγοντας αυτός, σε συνδυασμό με τον τρόπο κατασκευής του δρόμου τη δεκαετία του '50 (δηλαδή κόβοντας τη βάση του βράχου, με τα ύψη των πρανών να φθάνουν και τα εκατό μέτρα) και τη διαβρωτική επίδραση του νερού και του παγετού οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο κίνδυνος μιας νέας κατάπτωσης βράχων δύσκολα θα αποκλειστεί 100%.
Με αυτά τα δεδομένα, λοιπόν, μια από τις προτάσεις των επιστημόνων στο υπουργείο είναι τελικά να πραγματοποιηθεί περιορισμένη απομάκρυνση «επικίνδυνων» βράχων από τα πρανή (μια πιο γενικευμένη κατεδάφιση των πρανών θα απαιτούσε τη χρήση εκρηκτικών, απαγορευτική στη συγκεκριμένη περίπτωση) και την τοποθέτηση πλεγμάτων συγκράτησης βράχων. Υπενθυμίζεται ότι ανάλογης έκτασης φαινόμενο στα Τέμπη είχε ξανασυμβεί το 1977 και τα μέτρα αντιμετώπισής του είχε τότε μελετήσει και πάλι ο κ. Κούκης, σήμερα επικεφαλής των εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υποδομών.πηγη:http://news.kathimerini.gr