Δημητρης Pηγοπουλος
AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ. Τα σπίτια του Γιώργου και της Ελένης Μανέτα είναι η επιτομή της ’80s καλαισθησίας, αν μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι υπήρξε κάτι τέτοιο στην πιο κακόγουστη δεκαετία του 20ού αιώνα. Αλλά στον Γιώργο και στην Ελένη Μανέτα, ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα αρχιτεκτονικά ζευγάρια της ελληνικής σκηνής, οφείλουμε ένα σημαντικό μερίδιο πραγματικής ανανέωσης στον τρόπο που χτίζουμε και ζούμε στην Αθήνα.
Οι κατοικίες τους, οι περισσότερες χτισμένες από το ύψος του Φάρου Ψυχικού και βορειότερα, αντανακλούσαν ένα αρχιτεκτονικό ήθος που τα διαφοροποιούσε από τη μαζική ανοικοδόμηση των καλών αθηναϊκών προαστίων πέριξ της λεωφόρου Κηφισίας. Ο Γιώργος και η Ελένη Μανέτα δεν ήταν μόνοι τους. Μαζί με άλλους άξιους συναδέλφους τους έσωσαν την ψυχή των βορείων προαστίων σε όχι εύκολες εποχές.
Αν βρεθείτε αυτές τις ημέρες στο Κτίριο του Μουσείου Μπενάκη στην οδό Πειραιώς, η έκθεση του ζεύγους Μανέτα (εγκαινιάστηκε χθες, θα διαρκέσει μέχρι τις 20 Ιουνίου, σε επιμέλεια Αννας Σκιαδά) προσφέρει μια καλειδοσκοπική ματιά σε καλά δείγματα προαστιακής αρχιτεκτονικής. Η Αθήνα του Γιώργου και της Ελένης Μανέτα είναι ειδυλλιακά μεσογειακή. Κάθε σπίτι τους μοιάζει με μια ήπια διακήρυξη γλυκιάς ζωής γερά στερεωμένη σε καλά επεξεργασμένες ιδέες που σχηματίζουν χαμηλόφωνους χώρους υψηλής αισθητικής. Με τον καιρό το αρχιτεκτονικό τους λεξιλόγιο απέκτησε αναγνωρίσιμες σταθερές: την οριζοντιότητα της κάτοψης, τα παιχνίδια με τους όγκους, την εμμονή στα απλά επιχρίσματα, την πέτρα, το σίδηρο και τα έντονα καθαρά χρώματα (κυρίως το κόκκινο, το κίτρινο και το μπλε) που έρχονται να αναδείξουν μελετημένες αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες. Ο Γιώργος και η Ελένη Μανέτα επένδυσαν σε μια αρχιτεκτονική λιτή, χειροπιαστή, σχεδόν αισθησιακή. Τώρα δρέπουν τους καρπούς.πηγηhttp://news.kathimerini.gr: