Στα τέλη του χρόνου αναμένεται να λειτουργήσουν σταδιακά τα πρώτα «πράσινα» πρατήρια στη χώρα μας.

Στα τέλη του χρόνου αναμένεται να λειτουργήσουν σταδιακά τα πρώτα «πράσινα» πρατήρια στη χώρα μας.   Στόχος, να μειωθούν οι πτητικοί υδρογονάνθρακες που εκπέμπονται από τη βενζίνη όταν διοχετεύεται στα αυτοκίνητα μέσω αντλιών χωρίς να λαμβάνονται τα απαραίτητα προστατευτικά μέτρα, καθώς επιβαρύνουν σοβαρά το περιβάλλον και την ανθρώπινη υγεία.   Στην Ελλάδα λειτουργούν 8.000 πρατήρια -εκ των οποίων 2.000 στη Αθήνα- και το υπουργείο Μεταφορών βρίσκεται σε εγρήγορση για τη λειτουργία ενός νέου θεσμού που θα έχει κύριο μέλημα την προστασία του περιβάλλοντος και την εξοικονόμηση ενέργειας.
Επιτροπή ειδικών
Τις επόμενες ημέρες συγκροτείται επιτροπή από ειδικούς, ώστε να διασφαλιστούν τα μέτρα, οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη λειτουργία «πράσινων» πρατηρίων που θα χρησιμοποιούν όλες τις διαθέσιμες τεχνολογίες για τη μείωση των ρύπων.
Ηδη εξετάζονται οικονομικά και φορολογικά κίνητρα που θα προσελκύσουν τους ιδιοκτήτες ώστε να μετατρέψουν τα υφιστάμενα βενζινάδικα σε οικολογικά, που θα σέβονται το περιβάλλον και θα προσφέρουν κέρδος από την εξοικονόμηση ενέργειας.
«Τα “πράσινα” πρατήρια είναι ένας νέος θεσμός, που θα βοηθήσει σημαντικά στη βελτίωση της ποιότητας του περιβάλλοντος στις πόλεις», τονίζει στη Real planet ο γ.γ. του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χάρης Τσιόκας. «Τα πρατήρια θα χαρακτηρίζονται από ανάλογη σήμανση που θα χορηγείται από το υπουργείο, ενώ εξετάζουμε τρόπους υποστήριξης για τη δημιουργία τους, καθώς η προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί βασικό γνώμονα στη χάραξη της πολιτικής μας. Ηδη με τον νόμο 3897/2010 έχουμε δώσει τη δυνατότητα εγκατάστασης εντός του περιγράμματος πρατηρίου υγρών καυσίμων διανομέων πεπιεσμένου φυσικού αερίου, για τη χρήση του στην κίνηση των οχημάτων, καθώς και του ανάλογου εξοπλισμού, ώστε να δημιουργηθούν ελκυστικές προϋποθέσεις ανάπτυξης στην αγορά αεριοκίνησης», επισημαίνει.
Προκήρυξη διαγωνισμού
Οι εκπρόσωποι των εμπλεκόμενων εταιρειών, πάντως, οι οποίοι θα συναντηθούν την ερχόμενη εβδομάδα, αναμένεται να συμφωνήσουν στην προκήρυξη διαγωνισμού που θα αναφέρει τα χαρακτηριστικά αλλά και τα κίνητρα που θα δοθούν για τη λειτουργία των «πράσινων» πρατηρίων βάσει των επιταγών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Το πλαίσιο που σχεδιάζεται να διαμορφωθεί αφορά τη διοίκηση, με την απλούστευση των διαδικασιών έκδοσης πράσινων πιστοποιητικών για το πρατήριο, τη χωροταξία, για τους όρους και τις προϋποθέσεις λειτουργίας του στη χώρα, αλλά και τη χρηματοδότηση του εγχειρήματος από το ΕΣΠΑ, σε συνδυασμό με επιμέρους φορολογικά κίνητρα.
Εθελοντική η πρώτη φάση
Σε πρώτη φάση, η λειτουργία των «πράσινων» πρατηρίων θα γίνει εθελοντικά και όχι υποχρεωτικά σε πρατήρια υγρών καυσίμων που ήδη λειτουργούν. Προτεραιότητα θα δοθεί στα μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο, Λάρισα, Βόλος), αλλά και στις εισόδους της χώρας, δηλαδή σε πρατήρια που λειτουργούν κοντά σε αεροδρόμια, σταθμούς και λιμάνια.
Τι αλλάζει
Οι προδιαγραφές λειτουργίας ενός πρατηρίου αλλάζουν, πλέον, καθώς μηδενίζονται οι εκπομπές ρύπων και γίνεται περιβαλλοντική διαχείριση υγρών και στερεών αποβλήτων.   Οι αλλαγές θα είναι φανερές για τον χρήστη καθώς σχεδιάζεται να τοποθετηθούν αυτόματοι μετρητές καυσαερίων, μέσω των οποίων ο οδηγός -μόνος του πια- θα ενημερώνεται για τις εκπομές ρύπων του αυτοκινήτου του και θα λαμβάνει μια χρωματική ταυτότητα όπου θα αναγράφεται το ποσοστό των εκπομπών. Ανάλογα με το χρώμα που θα αποτυπώνεται, θα ενημερώνεται ο ιδιοκτήτης για το πόσο άμεσα θα πρέπει να ελέγξει το όχημά του.
* Οι διαδικασίες ελέγχου θα γίνονται προληπτικά, που σημαίνει ότι η παραλαβή της ενημέρωσης δεν θα οδηγεί σε πρόστιμο εάν το όχημα εκπέμπει ρύπους πάνω από τα επιτρεπόμενα όρια, αλλά θα θέτει σε εγρήγορση τον ιδιοκτήτη, προκειμένου να αλλάξει συνήθειες και να ελέγχει τη μηχανή και τον καταλύτη του.
* Για τους αέριους ρύπους εξετάζεται το σύστημα ανάκτησης ατμών βενζίνης σε πρατήρια υγρών καυσίμων, ώστε να δεσμεύονται οι ατμοί βενζίνης που εκλύονται κατά τη διάρκεια του ανεφοδιασμού μηχανοκίνητων αυτοκινήτων, καθώς και να διασφαλίζεται η λειτουργία συλλογής των ατμών του βυτιοφόρου στις δεξαμενές του πρατηρίου.
* Τα υγρά και στερεά απόβλητα θα ανακυκλώνονται ανά κατηγορία υλικών.
* Στα πρατήρια θα λειτουργούν συστήματα ανακύκλωσης νερού, κυρίως για την πλύση των αυτοκινήτων, ώστε να αποφεύγεται η σπατάλη.
* Στους χώρους θα τοποθετηθούν κάδοι ανακύκλωσης, στις στέγες των πρατηρίων θα εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά, ενώ θα εφαρμοστεί και η βιοκλιματική αρχιτεκτονική.
* Στα «πράσινα» πρατήρια θα τοποθετηθούν και συστήματα φόρτισης αυτοκινήτων που κινούνται με ηλεκτρισμό, ο οποίος αποτελεί εναλλακτική μορφή καυσίμου με μηδενικές εκπομπές ρύπων.
* Οι υπάλληλοι των πρατηρίων θα έχουν εκπαιδευτεί προκειμένου να δίνουν συμβουλές στους οδηγούς για τις μεθόδους ανακύκλωσης των στοιχείων του αυτοκινήτου, την οικολογική οδήγηση και τα οφέλη της, καθώς και να πείθουν με επιχειρήματα για την ανάγκη ελέγχου του οχήματος σε τακτά χρονικά διαστήματα. Συνήθεια που -αν εφαρμοστεί- επιφέρει κέρδος στην τσέπη του ιδιοκτήτη αλλά και στην προστασία του περιβάλλοντος.
* Τα πρατήρια θα αποκτήσουν πιστοποιητικό «πράσινης» λειτουργίας που θα αναρτάται σε εμφανές για τον οδηγό σημείο, θα ανακοινώνονται στην ιστοσελίδα του υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, ενώ σχεδιάζονται και καμπάνιες ενημέρωσης του κοινού για τα οφέλη λειτουργίας τους.http://www.real.gr/

Η λίστα ιστολογίων μου