Σαρωτικές αλλαγές στην Παιδεία

Τους βασικούς άξονες των αλλαγών στην εκπαίδευση, περιέγραψε ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου στη Συνάντηση των Δελφών για τις αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Ο κ. Παπανδρέου, προανήγγειλε νέα μορφή εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, ούτε καν σε σχολές, πολύ περισσότερο σε τμήματα όπως γίνεται σήμερα. Συνέδεσε τον πολίτη με τη δια βίου μάθηση, αναφερόμενος στην κατάρριψη των τειχών
μεταξύ των βαθμίδων εκπαίδευσης για να είναι απρόσκοπτη η γνώση υπό καθεστώς όμως πιστοποίησης των γνώσεων που λαμβάνει ο πολίτης σε οποιαδήποτε ηλικία.Επίσης, αναφέρθηκε στην ανάγκη να υπάρξει «Καλλικράτης» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (σ.σ. αναφέρεται στο ζήτημα της συγχώνευσης, συνένωσης ακόμη και κατάργησης τμημάτων).Επέμεινε στην ανάγκη εξωστρέφειας των πανεπιστημίων και διεθνοποίησής τους ώστε να μπορούν να δέχονται καθηγητές αλλά και φοιτητές από το εξωτερικό.Μάλιστα, τόνισε ότι είμαστε από τις 30 πλουσιότερες χώρες, αλλά έχουμε κακή διαχείριση του πλούτου και του ανθρώπινου δυναμικού μας. Πρέπει να αναδείξουμε όλες τις δυνάμεις μας, είπε, τη δημιουργικότητα και την παραγωγικότητά μας.Ο κ. Παπανδρέου, ξεκίνησε την ομιλία του αναφερόμενος στην οικονομική κρίση, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι πολλά έχουν ειπωθεί για την κρίση στη χώρα μας. Πολλοί, όχι μόνο αντιλαμβάνονται αλλά είναι πρόθυμοι να συμμετάσχουν και απαιτούν την αλλαγή για μια Ελλάδα που πατάει στα πόδια της, χωρίς δάνειες δυνάμεις, τόνισε.Η παιδεία μας, συνέχισε, είναι βασικό ζητούμενο για την επιβίωση της χώρας μας. Είναι ένα στοίχημα για τη νέα γενιά που έχει ως επιλογή ή τη φυγή ή την αλλαγή. Αυτό αισθάνεται ο νέος σήμερα. Εμείς όμως είμαστε αποφασισμένοι να αλλάξουμε. Θέλουμε -τόνισε- τη συμμετοχή και όχι τη φυγή των νέων.Σε αυτό το σημείο ο κ. Παπανδρέου, ανέφερε ως παράδειγμα ότι είμαστε στην 3η θέση αυτών που μπαίνουν στα πανεπιστήμια, αλλά στην 118η όσον αφορά την αποτελεσματικότητα. Από την επίφαση της δημοκρατίας πρέπει να πάμε στην πραγματική ελευθερία. Το Πανεπιστήμιο να υπηρετεί τις ανάγκες της χώρας, να έχει λόγο που δεν έχει σήμερα.Οι πανεπιστημιακοί, είπε, σ’ έναν βαθμό έχουν εμπλακεί στην πολιτική της χώρας μας. Δεν είναι αυτόνομη φωνή, η οποία φέρνει προτάσεις και λύσεις.Ο κ. Παπανδρέου τόνισε ότι σήμερα, σε καθεστώς παγκόσμιας οικονομίας, κανένας δεν μπορεί να κρυφτεί. Κρίνουμε και κρινόμαστε, είπε. Είναι ψευδαίσθηση ότι μπορεί ένας νέος να προχωρήσει αν «έχει μπάρμπα στην Κορώνη».«Κρινόμαστε σήμερα -είπε- στην αξιοκρατία, την αριστεία, την ανταγωνιστικότητα. Αυτές είναι έννοιες εκ των ων ούκ άνευ. Είμαστε υποχρεωμένοι να δώσουμε στους νέους όλα τα εργαλεία για να αποκτήσουν εφόδια, ουσιαστικές γνώσεις και όχι να πάρουν το τυπικό χαρτί. Άρα, απαιτείται διεθνοποίηση των ιδρυμάτων και ουσιαστική συμμετοχή. Να συμμετάσχουν με ανοιχτές διαδικασίες όλοι οι καθηγητές και οι φοιτητές. Αυτό είναι σημαντικό και για την οικονομία μας, διότι θα δημιουργήσουμε επαφές με άλλες οικονομίες και κοινωνίες και θα δοθούν οι δυνατότητες επενδύσεων και στην Ελλάδα».Ο κ. Παπανδρέου αναφέρθηκε στην αξιοποίηση της υποδοχής ξένων φοιτητών στα πανεπιστήμιά μας, για παράδειγμα με υποτροφίες. Τόνισε όμως ότι πρέπει να δούμε πόσο μας κοστίζει ο κάθε φοιτητής και βεβαίως να το πληρώσουμε, αλλά ο ξένος μπορεί να καταθέτει την υποτροφία του, την οποία θα την αξιοποιούμε.Ο πρωθυπουργός μίλησε για την ανάγκη τα πανεπιστήμια να είναι συνεχώς εξελισσόμενα που δεν διέπονται από τον σκοταδισμό και από αναχρονιστικές αποφάσεις. Μίλησε για την ανάγκη να γίνουμε ανταγωνιστικοί, καινοτόμοι και δημιουργικοί. Σ’ αυτό το σημείο έκανε λόγο για τη δια βίου μάθηση.Αναφέρθηκε σε μιαν άλλη μορφή εισαγωγής στα πανεπιστήμια, λέγοντας ότι δεν βλέπει γιατί να μην εισάγεται ένας υποψήφιος στο Πανεπιστήμιο, για παράδειγμα στο Πάντειο και όχι σε μία σχολή ή ένα τμήμα. Ο κ. Παπανδρέου επισήμανε ότι σήμερα η επιλογή των σπουδών είναι σε ένα βαθμό τυχαία. Παρομοίασε τη διαδικασία με αυτήν του σοβιετικού τύπου, όπως είπε, χωρίς μάλιστα να έχει και τον προγραμματισμό της Σοβιετικής Ένωσης. Σ’ αυτό το σημείο ανέφερε την πρακτική ορισμένων τμημάτων να χωρίζονται μόνο και μόνο για να γίνει κάποιος καθηγητής και όχι με βάση την πραγματικότητα των αναγκών.Χρειαζόμαστε «Καλλικράτη» και στην Παιδεία, τόνισε. «Αξιολόγηση, πιστοποίηση και επαγγελματικά δικαιώματα». Μίλησε για μεγαλύτερη ελευθερία των ίδιων των ιδρυμάτων που θα φύγουν πλέον από το σημερινό μοντέλο, αφού θεωρείται πολύ σημαντική η όσο γίνεται μεγαλύτερη αυτοδιοίκηση των ιδρυμάτων. Ζητώ, είπε, να φτιάξουμε σύστημα διοίκησης που θα ξεφεύγει από τις λογικές που εμείς βάλαμε.Ο πρωθυπουργός ανέφερε το παράδειγμα συνδικαλιστικών παρατάξεων φοιτητών να συναλλάσσονται για τα θέματα που θα μπουν στις εξετάσεις. Κι αυτό -σχολίασε- δεν είναι σοβαρό. Πρέπει να πάμε σε ένα μοντέλο διαχείρισης που θα αναγνωρίζει τη δύναμη της γνώσης.Ο κ. Παπανδρέου επέμεινε ιδιαίτερα στις έννοιες αριστεία, ανταγωνιστικότητα, πιστοποίηση, εξωστρέφεια.Ιδιαίτερες αναφορές έκανε στη σύνδεση των πανεπιστημίων με την περιφερειακή ανάπτυξη, λέγοντας ότι σήμερα η μόνη σύνδεση είναι μέσω των ενοικιαζόμενων δωματίων, των μπαρ, του γαμπρού ή της νύφης που θα βρούνε τα παιδιά. Δεν υπάρχει ουσιαστικά, δηλαδή, η διασύνδεση με την ανάπτυξη, τη γνώση και την έρευνα.Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στο ψηφιακό σχολείο με τη «διαδραστική λογική», την ψηφιοποίηση της τάξης και το νέο ρόλο του καθηγητή. Χαρακτηριστικά περιέγραψε το σημερινό σύστημα ως μια μοναχική πορεία, από την οποία πρέπει να ξεφύγουμε και να οδηγηθούμε σε μια συνδιαχείριση.Καταλήγοντας, ο κ. Παπανδρέου αναφέρθηκε στην πρόθεση της κυβέρνησης για συστηματική διαβούλευση, αξιοποιώντας την παγκόσμια εμπειρία. Έναν διάλογο, που, όπως είπε, θα μας βοηθήσει να κάνουμε τα πανεπιστήμια μας από τα καλύτερα. Κάλεσε δε, σε αυτό το διάλογο, όλους να συμμετάσχουν και ιδιαίτερα τη νέα γενιάhttp://www.ant1online.gr.

Η λίστα ιστολογίων μου