Πολύ μελάνι έχει ήδη χυθεί για την υποψηφιότητα του αντισυμβατικού «Κυνόδοντα» του Γιώργου Λάνθιμου στην κατηγορία ξενόγλωσσης ταινίας. :*Greece goes to Hollywood Της ΧΡΥΣΟΥΛΑΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ

Δεν είναι ο μόνος Ελληνας που θα πατήσει το πιο διάσημο κόκκινο χαλί. Η γενημμένη στη Φλόριντα, αλλά με καταγωγή από τα Ιωάννινα, Αρετή-Μαρία Ζαφειροπούλου, ήδη όνομα στο Χόλιγουντ, διεκδικεί Οσκαρ για τα κοστούμια του γουέστερν των αδερφών Κοέν, «Αληθινό θράσος». Στην ίδια κατηγορία είχε κερδίσει Οσκαρ μια άλλη Ελληνίδα, η Θεώνη Βαχλιώτη-Ολντριτζ -που πέθανε πρόσφατα- για τον «Υπέροχο Γκάτσμπι».
**ΤΟ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΣΙΝΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΤΑΞΕΙ
Κίνηση ματ έκανε φέτος η Ακαδημία. Αφησε τις ανεξάρτητες παραγωγές να εισβάλουν σε πολλές σημαντικές κατηγορίες, σχετικά πρόσφατη πολιτική που οφείλεται στην είσοδο νέου αίματος. Ετσι, βρήκαν θέση ταινίες όπως το «Στην καρδιά του χειμώνα» της Ντέμπρα Γκράνικ (τέσσερις υποψηφιότητες), το υπέροχο «Blue Valentine» του Ντέρεκ Σιανφράνς (μία), η υπερτιμημένη ταινία της Λίζα Τσολοντένκο «Τα παιδιά είναι εντάξει» (τέσσερις) αλλά και οι βιντεοκλιπίστικες «127 ώρες» του Ντάνι Μπόιλ (έξι).
Είναι βέβαια να απορεί κανείς γιατί η Ακαδημία ξεχώρισε την Ανέτ Μπένιγκ («Τα παιδιά είναι εντάξει») και όχι τη συμπρωταγωνίστριά της, Τζούλιαν Μουρ, για την υποψηφιότητα Α' ρόλου.
**ΤΑΙΝΙΕΣ ΒΓΑΛΜΕΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΖΩΗ
Ανέκαθεν η Ακαδημία έδειχνε την προτίμησή της σε αληθινές ιστορίες και σε ήρωες-υπαρκτά πρόσωπα. Οσο πιο ταλαιπωρημένος και ανορθόδοξος ο ήρωας, τόσο περισσότερο πλησιάζει το χρυσό αγαλματάκι. Αν ταλαιπωρείται και από κάποια σωματική αναπηρία, τότε το έχει στο τσεπάκι. Η συνθήκη ισχύει και φέτος.
Τρεις από τους πέντε ηθοποιούς που διεκδικούν Οσκαρ Α' ρόλου υποδύονται πραγματικούς χαρακτήρες. Ο Κόλιν Φερθ τον τραυλό βασιλιά της Αγγλίας Γεώργιο ΣΤ' («Ο λόγος του βασιλιά»). Ο νεαρός Τζέσι Αϊζενμπεργκ τον ιδρυτή-μεγιστάνα του facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ («The social network»). Ο Τζέιμς Φράνκο δίνει ρεσιτάλ, υποδυόμενος τον αναρριχητή Αρον Ράλστον, που έκοψε το χέρι του για να απεγκλωβιστεί από βράχο. Μαζί με την Αν Χάθαγουεϊ είναι ο οικοδεσπότης της τελετής. Αληθινή ιστορία είναι και το «The Fighter» του Ντέιβιντ Ο' Ράσελ, που διεκδικεί 7 Οσκαρ. Βασίζεται στη ζωή του εθισμένου σε κρακ πρώην πυγμάχου Ντίκι Εκλουντ (Κρίστιαν Μπέιλ) και στη σχέση με τον αδερφό του Μίκι (Μαρκ Γουόλμπεργκ).
**ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΦΑΝΤΟΜΑΣ
Στριμώχτηκε για τα καλά ο διάσημος γκραφιτάς Μπάνκσι. Το κινηματογραφικό του ντεμπούτο, «Exit through the gift shop», τον έστειλε στις υποψηφιότητες για το Οσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ. Ο street artist από το Μπρίστολ μιλάει, φυσικά, με την πλάτη γυρισμένη. Θα αποκαλύψει άραγε το πρόσωπό του στην γκλαμουράτη τελετή ή θα συνδυάσει μια trendy κουκούλα με το καλοσιδερωμένο σμόκιν του; Το πιθανότερο είναι να παραμείνει... άφαντος.
**ΤΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑ ΣΗΚΩΣΑΝ ΚΕΦΑΛΙ
Το «Toy story 3» του Λι Ούνκριχ τρύπωσε στις δέκα υποψήφιες για το Οσκαρ καλύτερης ταινίας. Είναι η τρίτη ταινία κινουμένων σχεδίων που το καταφέρνει.
Την αρχή έκανε το 1991 η «Πεντάμορφη και το τέρας». Ακολούθησε πέρυσι το «Ψηλά στον ουρανό», που έγινε μάλιστα η πρώτη ταινία κινουμένων σχεδίων που άνοιξε ποτέ ένα φεστιβάλ, αυτό των Κανών. Η ύψιστη φεστιβαλική διοργάνωση έδωσε με την επιλογή της το σύνθημα: «Τα κινούμενα σχέδια είναι ταινίες!».
Ανέκαθεν η Ακαδημία έδειχνε την προτίμησή της σε αληθινές ιστορίες και σε ήρωες-υπαρκτά πρόσωπα. Οσο πιο ταλαιπωρημένος και ανορθόδοξος ο ήρωας τόσο περισσότερο πλησιάζει το χρυσό αγαλματάκι. Αν ταλαιπωρείται και από κάποια σωματική αναπηρία, τότε το έχει στο τσεπάκι. Η συνθήκη ισχύει και φέτος. Τρεις από τους πέντε ηθοποιούς που διεκδικούν Οσκαρ Α' ρόλου υποδύονται πραγματικούς χαρακτήρες. Ο Κόλιν Φερθ τον τραυλό βασιλιά της Αγγλίας Γεώργιο ΣΤ' («Ο λόγος του βασιλιά»). Ο νεαρός Τζέσι Αϊζενμπεργκ τον ιδρυτή-μεγιστάνα του facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ («The social network»). Ο Τζέιμς Φράνκο δίνει ρεσιτάλ, υποδυόμενος τον αναρριχητή Αρον Ράλστον, που έκοψε το χέρι του για να απεγκλωβιστεί από βράχο. Μαζί με την Αν Χάθαγουεϊ είναι ο οικοδεσπότης της τελετής. Αληθινή ιστορία είναι και το «The Fighter» του Ντέιβιντ Ο Ράσελ, που διεκδικεί 7 Οσκαρ. Βασίζεται στη ζωή του εθισμένου σε κρακ πρώην πυγμάχου Ντίκι Εκλουντ (Κρίστιαν Μπέιλ) και στη σχέση με τον αδερφό του Μίκι (Μαρκ Γουόλμπεργκ).ΤΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑ ΣΗΚΩΣΑΝ ΚΕΦΑΛΙ
***ΑΠΟΥΣΙΟΛΟΓΙΟ
Κάθε χρόνο οι σινεφίλ βρίσκουν κάμποσους λόγους να εξοργιστούν με τα μέλη της Ακαδημίας. Μια καλή αφορμή φέτος είναι η απουσία του Κλιντ Ιστγουντ από το Οσκαρ σκηνοθεσίας και καλύτερης ταινίας για το «Η ζωή μετά». Η μεταφυσική και βαθιά υπαρξιακή ταινία του περιορίστηκε σε μία υποψηφιότητα, των ειδικών εφέ, χάρη στο εναρκτήριο ψηφιακό δεκάλεπτο με το τσουνάμι στην Ταϊλάνδη να σαρώνει τα πάντα. Τι να πει και ο Κρίστοφερ Νόλαν. Παρότι το «Inception» διεκδικεί οκτώ βραβεία, ο ίδιος δεν είναι υποψήφιος για το Οσκαρ σκηνοθεσίας. Τον είχαν σνομπάρει και το 2009 με τον «Σκοτεινό ιππότη». Και ακόμη μία απουσία, η υπέροχη ταινία του ψυχογράφου της μεσαίας τάξης, Μάικ Λι, «Μια ακόμη χρονιά». Θα μπορούσε άνετα να φιγουράρει στη λίστα καλύτερης ταινίας. Το ίδιο και η πρωταγωνίστριά του, Λέσλι Μάνβιλ, για το ερμηνευτικό της ρεσιτάλ ως νευρική μεσήλιξ που περνάει γερή υπαρξιακή κρίση.
Οι σινεφίλ ακόμα διαπραγματεύονται το αν θα έπρεπε να συμπεριληφθούν στην κατηγορία καλύτερης ταινίας ο «Αόρατος συγγραφέας» του Ρομάν Πολάνσκι και το «Νησί των Καταραμένων» του Μάρτιν Σκορσέζε. Διπλά αποκλεισμένος ο πρωταγωνιστής του δεύτερου, Λεονάρντο ντι Κάπριο, που χάθηκε και στα όνειρα του «Inception».
**ΚΑΙ ΣΤΑΡ ΚΑΙ ΜΙΝΙ SIZE
Δύο πιτσιρίκες έχουν τραβήξει το ενδιαφέρον του κινηματογραφικού κόσμου και των ατζέντηδων του Χόλιγουντ. Είναι η 15χρονη Χέιλι Στάινφελντ, που διαγωνίζεται για βραβείο Β' ρόλου για το «Αληθινό θράσος» των Κοέν, και η 20χρονη Τζένιφερ Λόρενς, υποψήφια Α' ρόλου για μία από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς, «Στην καρδιά του χειμώνα» της Ντέμπρα Γκράνικ. Η Στάινφελντ, εβραϊκής, φιλιπινέζικης και αφρικανικής καταγωγής, είναι από τις νεαρότερες υποψήφιες στην ιστορία του θεσμού. Οι Κοέν την ξεχώρισαν από εκατοντάδες συνομήλικές της για το ρόλο της 14χρονης Μάτι, που αναζητά το δολοφόνο του πατέρα της. Παρόμοιος ο ρόλος και της Τζένιφερ Λόρενς. Αυτή αναζητά τον ίδιο τον πατέρα της σε μια αμερικανική επαρχία, όπου οι κώδικες ηθικής και επιβίωσης είναι σκληροί και άγριοι. Με συνυποψήφια τη βασανισμένη μπαλαρίνα του Αρονόφσκι, τη Νάταλι Πόρτμαν, μάλλον Οσκαρ δεν θα δει. Στο μέλλον, πάντως, θα την ξαναδούμε στο κόκκινο χαλί.
***ΔΑΓΚΩΤΟ ΣΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ
Από τον νέο αέρα που φύσηξε τα τελευταία χρόνια στα όσκαρ, επωφελήθηκε και ο δικός μας «Κυνόδοντας». Φέτος συστήθηκε καινούργια ειδική επιτροπή από 20 άτομα, για να δώσει τονωτική ένεση στη συνήθως πάσχουσα από ακαδημαϊσμό κατηγορία ξένης ταινίας. Με επικεφαλής τον παραγωγό Μαρκ Τζόνσον («Καλημέρα Βιετνάμ», «Ο άνθρωπος της βροχής»), την αποτέλεσαν ο Γερμανός σκηνοθέτης Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ («Οι ζωές των άλλων»), ο δις βραβευμένος με Οσκαρ διευθυντής φωτογραφίας Γιάνους Καμίνσκι («Η λίστα του Σίντλερ»), ο σεναριογράφος του «Παίκτη» του Αλτμαν, Μάικλ Τόλκιν κ.άhttp://www.enet.gr.

Η λίστα ιστολογίων μου